Όπως υποσχέθηκα , συγκέντρωσα κάποιες επιπλέον πληροφορίες για τη Γραμμή Νέων Πόρων - Πλαταμώνα και κατ' επέκταση για τη γραμμή Παπαπουλίου - Πλατέος.
Η γραμμή λειτούγησε για πρώτη φορά στις 22 -7- 1909 συνδέοντας τα τότε σύνορα, δηλαδή το Παπαπούλι , με τη Λάρισα (τον παλιό σταθμό ο οποίος καταστράφηκε στους σεισμούς του 1957).
Στις 11 -3- 1914 υπογράφεται η σύμβαση της κυβέρνησης Βενιζέλου για την κατασκευή ενωτικής γραμμής των SM και των ΠΔΣ *που θα ενώνει το Πλατύ με το Παπαπούλι. Οι ΠΔΣ αναθέτουν στην Γαλλική εταιρία Batignolles την κατασκευή της ενωτική γραμμής, η οποία θα επέτρεπε την σύνδεση του ελληνικού δυκτίου με το ευρωπαϊκό μέσω της Θεσσαλονίκης. Η γραμμή είναι έτοιμη το 1916 και στις 15 Ιουνίου του ίδου έτους ξεκινάει η κυκλοφορία μεταξύ Παπαπουλίου - Κατερίνης.
Το 1918 και συγκεκριμένα στις 14 Μαρτίου κυκλοφορεί η πρώτη επιβατική αμαξοστοιχία Αθηνών Θεσσαλονίκης. Τον Ιούνιο του 1920 ξεκινάει και η κυκλοφορία της πρώτης διεθνούς αμαξοστοιχίας , του Simplon Orient Express προς την Αθήνα.
Αξίζει να σημειωθεί, πως η κυκλοφορία αμαξοστοιχιών από την Αθήνα προς το Πλατύ και τη Θεσσαλονίκη θα είχε επιτευχθεί νωρίτερα, αν η Οθωμανική κυβέρνηση δεν καθυστερούσε να έρθει σε συμφωνία με την ελληνική για τον προσδιορισμό του σημείου της ένωσης των δύο δυκτίων και εάν δεν είχε μεσολαβήσει ο Α Παγκόσμιος Πόλεμος.
Οι ΠΔΣ απόροφώνται από τους ΣΕΚ το 1920. Το ίδιο συμβαίνει και με το ελληνικό τμήμα της γραμμής Θεσσαλονίκης - Μοναστηρίου. Το σύνολο των SM εξαγοράζεται από τους ΣΕΚ το 1921.
...Η συνέχεια είναι στους περισσότερους γνωστή. Στις 12 Ιανουαρίου 2004 η ΣΓΥΤ Ευαγγελισμού - Λεπτοκαρυάς ολοκληρώνεται. Με την επίτευξη αυτού του έργου ο χρόνος της διαδρομής του τρένου από τον Πειραιά (σήμερα από την Αθήνα) για την Θεσσαλονίκη μειώνεται κατα 12 λεπτά. Η διαδρομή μέσα από την κοιλάδα των Τεμπών και δίπλα από την θάλλασα στον Πλαταμώνα είναι παρελθόν. Η παλιά γραμμή παρά το γεγονός ότι έχει κηρυχθεί διατηρητέα - τουλάχιστον το τμήμα Νέων Πόρων - Πλαταμώνα- όπως φαίνεται στην προηγούμενη ανάρτηση είναι αφημένη στη μοίρα της...
Bonus ένας πίνακας με τα δρομολόγια των ΠΔΣ το 1915. Ο πίνακας βρίσκεται στο σιδηροδρομικό μουσείο Κωσταλεξίου το οποίο στεγάζεται σε ένα παλιό τριαξονικό βαγόνι των ΣΕΚ:
Λεπτομέρια: Στον πίνακα αναγράφονται πολλοί σταθμοί με σλαβικά ή τουρκικά ονόματα. Επίσης ο Παλαιοφάρσαλος και η Γέφυρα Παλαιοφαρσάλου αναγράφονται ώς «Δεμερλή» και Δεμερλή Γεφ.» αντίστοιχα (Ctrl και + για zoom).
*Η επίσημη ονομασία της εταιρείας είναι «Εταιρεία των Ελληνικών Σιδηροδρόμων». Παρα ταύτα το όνομα του δυκτίου της εταιρείας αυτής είναι «Σιδηρόδρομος Πειραιώς - Δεμερλί - Συνόρων, ένω η πιο γνωστή ονομασία του μέχρι και σήμερα είναι απλά Λαρισαϊκός.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου