Συνολικές προβολές σελίδας

Πέμπτη 8 Νοεμβρίου 2012

Σαν Σήμερα: Η «γέννηση» του πρώτου ελληνικού υπεραστικού δικτύου


  Εκατόν τριάντα χρόνια πριν στην φτωχή Ελλάδα ο σιδηρόδρομος ήταν κάτι άγνωστο. Τα μόνα σιδηροδρομικά δίκτυα της χώρας ήταν τρία τα οποία αμφότερα δεν ξεπερνούσαν σε μήκος τα 15 χιλιόμετρα αυτά ήταν:

  • Το δίκτυο των τότε Σ.Α.Π με μήκος 8,5 χιλιόμετρα
  • Η γραμμή Πύργου - Κατακόλου με μήκος 13 χιλιόμετρα(σε φάση αποπεράτωσης)
  • Τα ιππήλατα τραμ

Το μεν δίκτυο των Σ.Α.Π ήταν αστικό, ενώ αυτό των Σ.ΠΥ.Κ είχε περισσότερο χαρακτήρα τοπικό.Για το δε τρίτο... έχουν ακουστεί κατά καιρούς διάφορες απόψεις για το άν είναι σιδηροδρομικό ή όχι. Αυτό όμως έμελε να αλλάξει σύντομα.

Πολύ περιληπτικά...

Στις 19 Απριλίου του 1882 υπογράφονται οι πρώτες συμβάσεις για την κατασκευή των γραμμών Πειραιώς - Ελευσίνας -Κορίνθου, Κορίνθου - Άργους - Ναυπλίου και Άργους - Μύλων για αρχή. Για την υλοποίηση της σύμβασης μένει να δημιουργηθεί μια ανώνυμη εταιρία. Το όνομα της; Σιδηρόδρομοι Αθηνών Πειραιώς Πελοποννήσου ευρέως γνωστή ως ΣΠΑΠ.

Το δίκτυο των ΣΠΑΠ είναι το πρώτο υπεραστικό δίκτυο που κατασκευάζεται στην Ελλάδα. Τι σχέση έχει όμως η 8η Νοεμβρίου με αυτό;

Στις 8 Νοεμβρίου του 1882, εκατόν τριάντα χρόνια πριν, στον Πειραιά ξεκινούν επισήμως οι εργασίες κατασκευής του πρώτου μέρος της γραμμής των ΣΠΑΠ που θα ενώνε τον Πειραιά με την Πελοπόννησο. Οι εργασίες ξεκινούν ,παρουσία του βασιλικού ζεύγους, με την θεμελίωση του σιδηροδρομικού σταθμού στον Πειραιά. Ο σταθμός εξυπηρετεί τα δρομολόγια της μετρικής γραμμής από το 1884 μέχρι τον Αύγουστο του 2005 οπότε και κλείνει. Η μετρική γραμμή ξηλώνεται και τη θέση της πέρνει η κανονική γραμμή για να εξυπηρετήσει από το 2007 και μετά τον Προαστιακό.

Και τι σημασία έχουν όλα αυτά;

Ίσως να ακούγονται κάπως ασαφή και ανούσια όλα αυτά, αλλά αν το σκεφτεί κανείς(όπως το σκέφτηκα εγώ τουλάχιστον) η ημερομηνία αυτή αποτελεί ημερομηνία σταθμό για τους σιδηροδρόμους στην Ελλάδα καθώς είναι η «ημερομηνία γέννησης» του πρώτου υπεραστικού δυκτίου. Επιπλέον αυτή η μέρα είναι ουσιαστικά και η -ας το πούμε- de facto αρχή της σιδηροδρομικής σταδιοδρομίας των ΣΠΑΠ  η οποία τερματίστηκε άδοξα το 2011.

.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου