Πρωί λοιπόν στο σταθμό της Λεύκας αναμένοντας να ανοίξουν οι πύλες του ΚΕΠ. Το ΚΕΠ(Κεντρικό Εργοστάσιο Πειραιά) δεν ένα απλό μηχανοστάσιο αλλά είναι η κεντρική επισκευαστική βάση του ΟΣΕ, με άλλα λόγια η καρδιά του τροχαίου υλικού χτυπάει εκεί μέσα. Ο χρόνος της αναμονής κυλάει ευχάριστα και τελικά γύρω στις έντεκα και πέντε οι πύλες ανοίγουν και ο παράδεισος ξετυλίγεται μπροστά στους επισκέπτες...
Οι υπεύθυνοι του εργοστασίου μας καθοδηγούν στην κεντρική είσοδο στην οδό Θηβών. Στο δρόμο για την κεντρική είσοδο μας περιμένουν αναπάντεχες εκπλήξεις. Συναντάμε υλικό και τρένα που είχαμε αρχίσει να ξεχνάμε πως υπάρχουν. Οι εκπλήξεις συνεχίζονται. Συναντάμε μια ηλεκτράμαξα ,πράγμα αρκετά σπάνιο, καθώς δεν κατεβαίνουν συχνά στην Αθήνα. Ο ενθουσιασμός που επικρατεί είναι απερίγραπτος. Ακολουθεί συνάντηση με τους υπεύθυνους στην κεντρική πύλη στην οδό Θηβών από όπου ξεκινάει η ξενάγηση για τον κόσμο.
Στο πρώτο κτήριο όπως πληροφορούμαστε πραγματοποιείται η συντήρηση των κινητήρων των δηζελαμάξων με μικρή ιπποδύναμη (μέχρι 1000 ίππους). Το δάπεδο είναι γεμάτο λάδια και ροκανίδια...
Συνέχεια έχει το κεντρικό κτήριο όπου γίνονται και οι σημαντικότερες επισκευές. Πριν από αυτό παρακολουθούμε την MLW A 509 να πραγματοποιεί δοκιμαστική εκκίνηση, ενώ βλέπουμε σε λειτουργία και μια ηλεκτρογεννήτρια απόδοσης 2000 Volt. Ό ήχος της είναι εκκωφαντικός!
Και εκεί που νόμιζα πως τα είχα δει όλα, προχωράμε στο κεντρικό κτήριο. Παραταγμένες στη σειρά βρίσκονταν 4 Δηζελάμαξες καθώς και ένα όχημα από MAN2000. Αυτό που ακολούθησε είναι απερίγραπτο. Φωτογράφοι (μέσα και εγώ) κατενθουσιασμένοι,σχεδόν εκστασιασμένοι,σκορπίστηκαν σε κάθε γωνιά της αίθουσας και φωτογράφισαν την παραμικρή λεπτομέρια τόσο των τρένων όσο και των εξαρτημάτων τους. Πραγματικά η χαρά του φωτογράφου. Το προσωπικό ευγενέστατο μας λύνει κάθε απορία, ενώ εγώ πιάνω κουβέντα με έναν τεχνικό του ΟΣΕ με τον οποίο συζητάμε για τεχνικά θέματα,αλλά και για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το ΚΕΠ. Το συναίσθημα δεν περιγράφεται με λόγια!Περνάμε στο τελευταίο κομμάτι της ξενάγησης που είναι το ΜΠΡ στο οποίο κάποτε χτυπούσε η καρδιά των ΣΠΑΠ. Όπως και στη ροτόντα η σιγή επικρατεί.Το δάπεδο είναι γεμάτο κουτσουλιές ενώ αναδύεται μια περίεργη μυρωδιά. Όλα έχουν παγώσει στον Αύγουστο του 2005 όταν έπαψε να λειτουργεί η γραμμή Πειραιά - Αθήνας. Τα μετρικά ΜΑΝ βρίσκονται και αυτά σε απόθεση χωρίς να θυμίζουν τίποτε από τη δόξα τους. Θυμάμαι τα λίγα ταξίδια που είχα κάνει μαζί τους, καθώς και την τελευταία φορά που τα είδα στους Αγίους Αναργύρους. Κάποια από αυτά έχουν στην καμπίνα τους το φύλλο πορείας του τελευταίου τους ταξιδιού. Λίγο πιο πέρα βρίσκεται κατεστραμμένος και ο Γκαγκάριν. Ο μοναδικός υπάλληλος που εργαζόταν εκείνη την ώρα μας υποδέχεται θερμά. Σε ένα τζάμι παρατηρώ τη μισοσκισμένη ανακοίνωση για τη μεταφορά του προσωπικού μετά το κλείσιμο του ΜΠΡ. Ο ενθουσιασμός του ΚΕΠ εδώ δίνει τη θέση του στη νοσταλγία.
Η ξενάγηση τελειώνει από εκεί που ξεκίνησε. Ευχαριστούμε το προσωπικό για την περιήγηση και ο καθένας φεύγει προς διαφορετική κατεύθυνση.
Η επίσκεψη αυτή ήταν μια αξέχαστη εμπειρία που αναμφίβολα θα ήθελα να επαναλάβω. Παρόλα αυτά θα πρέπει να τονίσω πως το ΚΕΠ αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα τα οποία πρέπει να επιλυθούν άμεσα καθώς οι εργαζόμενοι σε αυτό κάνουν ότι καλύτερο μπορούν σε πολύ δύσκολες συνθήκες ενώ οι ελλείψεις τόσο σε προσωπικό όσο και σε ανταλλακτικά δυσχεραίνουν και άλλο το έργο τους. Θα ήθελα επιπλέον από τη μεριά μου να ευχαριστήσω και να συγχαρώ το ΣΦΣ για την πρωτοβουλία και ιδιαίτερα τον κ. Σπύρο Φασούλα ο οποίος έκανε τις απαραίτητες διαδικασίες για να πραγματοποιηθεί η επίσκεψη καθώς και το προσωπικό του ΟΣΕ για την φιλοξενία .
Ακολουθούν φωτογραφίες:
Γεννήτρια δηζελάμαξας
Οι MLW A 469 και Α 509. Φαίνεται και η Hellas Sprinter 120 017.
Γενική άποψη της κεντρικής αίθουσας
Η MLW Α 467 περνάει από επιθεώρηση και Γενική Επισκευή
To 621 209. Λείπει το παρμπρίζ ενώ εκτελούνται εργασίες και στο εσωτερικό
Η A 468 ανακατασκευάζεται.
Τροχοί σε παράταξη
Γεννήτρια και ανταλλακτικά κινητήρων
Χώρος απόθεσης ανταλλακτικών.
Πανοραμική φωτογραφία του κεντρικού κτηρίου
Άλλη μια φωτογραφία της κεντρικής αίθουσας. Παρατηρήστε τις δύο θηλιές που κρέμονται.
Η Alsthom Α 367. Το μουσειακό αυτό κομμάτι βρίσκεται κάτω από ένα υπόστεγο περιτριγυρισμένο από τέφρα.
Το 620 014 είναι μάλλον εγκαταλελειμένο. Στο εσωτερικό του λείπει μέρος του δαπέδου και όλα του τα καθίσματα είναι ξηλωμένα. Ακόμα θυμάμαι τον συγκεκριμένο συρμό ενεργό να εκτελεί δρομολόγια στη γραμμή Λάρισας - Βόλου. Δυστυχώς τα ΜΑΝ2 οδεύουν προς την ίδια κατεύθυνση με τα Ganz Mavag...
Η Δα McArthur 7108 πρόσφατα μεταφέρθηκε οδικώς από την Κόρινθο στο ΚΕΠ με την προοπτική να... επισκευαστεί(!) και να... ξαναλειτουργήσει(!).
Το κουφάρι της ALCO A 9109.
To μοιραίο railbus 4401. Το βράδυ της 9ης Δεκέμβρη 2010 εκτροχιάστηκε στον Αχλαδόκαμπο στοιχίζοντας τη ζωή ενός ανθρώπου και ενός δυκτίου, καθώς υπήρξε αφορμή για το κλείσιμο όλου του δυκτίου της Πελοποννήσου. Τα αποτελέσματα γνωστά...
Η ροτόντα και οι ALCO. Επικρατεί σιωπή.
Η Α 9106. Μέρος του αμαξώματος της έχει αφαιρεθεί προκειμένου να ανακατασκυαστεί. Μια ανακατασκευή που τελικά δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.
Η Alco Α 9111 μαζί με την Α 9104 έσυραν βαρύ φορτίο τον Μάρτιο του 2011.
Τα χαρτιά στο γραφείο του προϊσταμένου είναι σκορπισμένα παντού. Μερικά από αυτά ήταν πολύ ενδιαφέροντα!
Μέσα στο ΜΠΡ...Ο χρόνος εδώ σταμάτησε το 2005.
Το MAN 6526 είναι ένα από τα πολλά ΜΑΝ που βρίσκονται σε απόθεση μέσα στο ΜΠΡ.
Από όλα έχει ο μετρικός μπαξές. Το ΜΑΝ 6501 μαζεύει σκόνη και γκράφιτι.
Το 5523 έχει ακόμα τις τρύπες από τους διπλούς προσκρουστήρες που έφερε όσο βρισκόταν στη Θεσσαλία.
Γενική άποψη της πρώτης πτέρυγας του ΜΠΡ από τη μεταφορική πλάκα.
Ο Γκαγκάριν, άλλο ένα κόσμημα των ελληνικών σιδηροδρόμων, σαπίζει.
Η επιγραφή της ατμάμαξας Βαρβάρα.
Η γερανογέφυρα του ΜΠΡ. Στην πινακίδα αναγράφεται «ΣΠΑΠ Κ.ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΝ 1961»
Το θυμήθηκα σαν βλάκας λίγη ώρα μετά το τέλος της ξενάγησης και για αυτό δεν έχω κοντινή φωτογραφία.
Όλα τα ΜΑΝ είναι πλέον σε απόθεση στον συγκεκριμένο χώρο;Ή υπάρχουν και αλλού π.χ στον σταθμό Αγίων Αναργύρων;
ΑπάντησηΔιαγραφήΌλα τα ΜΑΝ1 σειράς 6521 βρίσκονται σε απόθεση στο ΚΕΠ πλην των μονάδων 6522/5522, 6528/5528, 6527/5527 και 6529/5529 που βρίσκονται στο μηχανοστάσιο Καλαμάτας. Τα ΜΑΝ4 είναι όλα στο ΚΕΠ.
ΔιαγραφήΤο 1929 δούλευε ο παππούς μου σε αυτό το εργοστάσιο και θα ήθελα να το επισκεφτώ . Ποτέ θα ξαναγίνει ξενάγηση ; παρακαλώ ενημερώστε με gliarakos@yahoo.gr
ΑπάντησηΔιαγραφή