Στις 10 Ιανουαρίου του 2016 ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμων οργάνωσε εκδρομή με την ατμήλατη ΔΚ 8001 στα Καλάβρυτα. Παρότι το αρχικό σχέδιο προέβλεπε κίνηση μεταξύ Καλαβρύτων και Κερπινής, λόγω εναντιώσεων, διαμάχης μα κυρίως εξαιτίας απροθυμίας από τη μεριά των υπευθύνων για το σιδηρόδρομο σε αυτή τη χώρα, το τρένο δεν εκτέλεσε δρομολόγιο μα κινήθηκε μέσα στα όρια του σταθμού.
Σε αυτή την ανάρτηση δε θα παρουσιάσω τίποτα το εντυπωσιακό, ούτε θα επεκταθώ σε λεπτομέρειες για το -κατά τ' άλλα ιστορικότατο και εντυπωσιακό- δίκτυο του Οδοντωτού, μα θα παρουσιάσω ορισμένες φωτογραφίες (από μια σειρά περίπου 300!) που τραβήχτηκαν εκείνη την μέρα και σαν θέμα έχουν την έκτακτη αυτή κυκλοφορία της ατμάμαξας.
Ας αρχίσουμε λοιπόν:
Γενάρης, δέκα του μήνα. Τα Καλάβρυτα το χειμώνα είναι ίσως ένα από τα πιο γραφικά και ταυτόχρονα ατμοσφαιρικά μέρη για να βρεθεί κανείς. Ο μήνας που ακολουθεί είναι δύσκολος και παρά το γεγονός πως η παραμονή μου σε αυτά είναι σύντομη, είναι άκρως αναζωογονητική. Το θέμα όμως δεν είμαι εγώ. Είναι η μοναδική στιγμή της έκδρομικής κυκλοφορίας της ατμάμαξας ΔΚ 8001, της μόνης λειτουργικής ατμάμαξας αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα!
Μετά από αρκετά πρωινό ξύπνημα και υπό βροχή ξεκινάω σιγά σιγά την κάθοδο μου από το ξενοδοχείο προς το σταθμό. Ενώ βρίσκομαι στα μισά περίπου της διαδρομής, ακούγεται το πρώτο σφύριγμα της ημέρας που για εμένα ισοδυναμεί με συναγερμό! Κατεβαίνω τρέχοντας τον βρεγμένο και γλιστερό πεζόδρομο και φτάνω στο σταθμό. Εκεί η ατμάμαξα μας περιμένει...
Το πρώτο θέαμα που αντικρίζω και η πρώτη φωτογραφία της ημέρας!
Πρώτη εμπειρία ατμού
Τα Καλάβρυτα ανέκαθεν είχαν την ιστορία τους άμεσα συνδεδεμένη με το σιδηρόδρομο
Η κίνηση του συρμού δεν έχει ξεκινήσει ακόμα. Σε αυτή τη φάση εκτελούνται οι τελευταίες διαδικασίες πριν την εκκίνηση.
Έναρξη του show!
Ο συρμός απότελούμενος από την ατμάμαξα και την πλήρως ανακατασκευασμένη επιβατάμαξα, ξεκινάει το "ταξίδι" του και μαζί και η πρώτη επίδειξη της μαγείας του ατμού
Το όριο της κίνησης του τρένου είναι το κλειδί εισόδου του σταθμού.
Ήχος, εικόνα, μυρωδιά, υπερπαραγωγή!
Λεπτομέρεια
Σίγουρα το θέαμα του ατμήλατου τρένου δεν είναι συνηθισμένο και συγκεντρώνει τα βλέμματα πολλών, επισκεπτών και ντόπιων.
Την εποχή της ατμοκίνησης κάθε άφιξη αμαξοστοιχίας δημιουργούσε τέτοια ατμόσφαιρα στους σταθμούς.
Άφιξη ή αναχώρηση;
Οι "μάστορες", γνήσια τέκνα του ατμού και άξιοι χειριστές του, προσφέρουν ανεπανάληπτο θέαμα
Σε ένα μικρό διάλειμμα της συνεχούς κίνησης, βρίσκω ευκαιρία και φωτογραφίζω τα στοιχεία του κατασκευαστή και της ανακατασκευής στο ΚΕΠ.
Χειμερινά χρώματα.
Γενική άποψη των χειριστηρίων
Οι πρωτομάστορες του θεάματος: Οι Ν. Ταγαρούλιας και Σ.Ρίζος
Συνέχεια!
Ευελπιστώ πως κάποια μέρα το μουσειακό αυτό τρένο θα περάσει και πέρα από το κλειδί
Η χρήση της σφυρίχτρας είναι συνεχής και ολοκληρώνει το απόλυτο σιδηροδρομικό αίσθημα!
Δεν υπάρχει μεγαλύτερη χαρά για το σιδηροδρομόφιλο
Παρότι η ώρα περνάει και και το τρένο έχει κάνει ήδη την ίδια διαδρομή κάπου στις 30 φορές, το ενδιαφέρον παραμένει αμείωτο
Ο συρμός φωτογραφημένος πάνω από την πλατφόρμα που βρίσκεται στην τρίτη γραμμή του σταθμού.
Ο σχηματισμός του σύννεφου από ατμό που δημιουργείται από την ατμάμαξα μόνο μαγευτικός μπορεί να χαρακτηριστεί!
Και όμως πολλά πράγματα που φαίνονται μικρά και ασήμαντα όπως το σφύριγμα του τρένου, η ανάδυση του ατμού, η κάπνα, ο ήχος των τροχών και ο παλμός της μπιέλας, όλα αυτά έχουν κάνει πολύ κόσμο να αγαπήσει το σιδηρόδρομομο και το μοναδικό ταξίδι που προσφέρει.
Ο ατμός βγαίνει ορμητικά από το φυσερό της ατμάμαξας.
πολλὴν κατ᾽ ἀχλὺν ὀμμάτων ἔχευεν
Λίγο πριν τη λήξη του "πρώτου γύρου"
Το καζάνι της ατμάμαξας
Προς Κερπινή (;)
Σε λίγο θα αφιχθεί το δρομολόγιο από το Διακοφτό, οπότε η κυκλοφορία σταματάει προσωρινά, ώστε να απελευθερωθεί η πρώτη γραμμή. Το τρένο οδηγείται στο μηχανοστάσιο, όμως δεν μπαίνει μέσα ολόκληρο, παρά μόνο το βαγόνι.
Η πρωταγωνίστρια αναπαύεται.
Ενόσω η ατμάμαξα αδρανεί βρίσκω χρόνο για μια απο τις αγαπημένες μου σιδηροδρομικές ασχολίες. Την ανατομία!
Since 1891...
Χειριστήρια Νο2
Ο βασικός μετρητής της πίεσης του ατμού. Μπροστά του η αλυσίδα για τη σφυρίχτρα του τρένου.Το τράβηγμα της προσφέρει εκκωφαντικό ήχο!
Οι διακόπτες της ατμάμαξας. Απ'όσο πληροφορήθηκα τοποθετήθηκαν αρκετά μετά την κατασκευή της, κάπου στο 1925.
Η σφυρίχτρα
Άφιξη
Μοναδική στιγμή: Παλιό και νέο συναντιούνται!
Οι επιβάτες του κανονικού δρομολογίου από το Διακοφτό δεν περιμένουν να δουν μια ατμάμαξα να βρίσκεται «παρκαρισμένη» (όπως είπε κάποιος) καπνίζοντας στο σταθμό, οπότε το θέαμα αποτελεί έκπληξη. Όλοι αμέσως σπεύδουν να φωτογραφίσουν, να ανέβουν και να περιεργαστούν την ατμάμαξα. Οι μηχανοδηγοί της αναλαμβάνουν την πρωτοβουλία να την βγάλουν και πάλι για μια βόλτα με το νέοαφιχθέν κοινό, μόλις το Stadler αναχωρήσει για το Διακοφτό.
Περιμένοντας
Και η κατάβαση μέχρι το Διακοφτό αρχίζει.
Δεύτερος γύρος!
Ο κόσμος, νέοι άνθρωποι και παιδιά ως επί το πλείστον, που δεν έχει άλλες εμπειρίες από ατμό είναι κατενθουσιασμένος με την εμπειρία και το θέαμα, της έστω και "υποτυπώδους" αυτής διαδρομής.
Από "ψηλά"
Όπως στη Μεσσήνη: ρυθμίζω λάθος το φίλτρο και το αποτέλεσμα είναι αυτό
Υγρή ατμόσφαιρα και ατμός. Τέλειος συνδυασμός.
Μέσα από τον ατμό ξεπροβάλλει το τρένο
Αμέσως πριν την είσοδο του σταθμό βρίσκεται αυτό το υπόλειμμα στεγάστρου
Αποβίβαση των επιβατών.
Λεπτομέρεια
Το τρένο ολοκληρώνει το ταξίδι του και επιστρέφει στο μηχανοστάσιο, οριστικά αυτή τη φορά. Θα παραμείνει για κάποια ώρα έξω από αυτό ώστε να γεμίσει με νερό.
Μικροεπισκευές
Το φανάρι του τρένου. Θα ξαναφέξει άραγε σύντομα;
Κάπως έτσι τελείωσε λοιπόν η μοναδική εμπειρία του "ταξιδιού" με την ΔΚ 8001 που τη μέρα αυτή γέμισε χαρά τον κόσμο και ελπίδες για μελλοντική κυκλοφορία μουσειακών συρμών στη γραμμή. Χρειάζεται στα αλήθεια να γράψω για αυτά και την αναγκαιότητα τους; Μπα, τα έχουν πει ήδη άλλοι πολλοί πριν από εμένα. Το θέμα όμως δεν είναι τα λόγια, αλλά οι πράξεις και δυστυχώς ακόμα και όταν αυτές γίνονται, υπονομεύονται. Είπα όμως: Βαριέμαι να γράψω για αυτά. Το μόνο που μένει είναι να ευχαριστήσω θερμά τους μηχανοδηγούς του συγκεκριμένου τρένου που μας ταξίδεψαν σε μια άλλη εποχή, για πολλούς άγνωστη και να ευχηθώ για παρόμοιες ενέργειες στο μέλλον!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου