Συνολικές προβολές σελίδας

Δευτέρα 26 Σεπτεμβρίου 2022

Επίσκεψη στον σταθμό του Λατομείου (Μέρος 1ο)


        Η προηγούμενη επίσκεψη μου στον Βόλο μέσα στον Ιούλιο έγινε μετά από πολύ καιρό και πάλι σιδηροδρομικώς. Διερχόμενοι τότε άνευ στάσεως από τον σταθμό του Λατομείου, θυμήθηκα ότι οφείλω μια επίσκεψη, η οποία θα περιλαμβάνει όλο το σύμπλεγμα του σταθμού. Η αυγουστιάτικη επάνοδος μου στον Βόλο δεν γίνεται σιδηροδρομικώς αυτή την φορά, όμως όντας εποχούμενος, η επίσκεψη στο Λατομείο γίνεται πιο εύκολα υλοποιήσιμη. Στην τελική, με την συχνότητα και την αξιοπιστία των δρομολογίων (και) σε αυτή την γραμμή, δεν νομίζω ότι θα ήθελε κανείς να περιμένει στο λιοπύρι στην μέση του πουθενά για τουλάχιστον δύο ώρες.


Σταθμός Λατομείου λοιπόν.


Το επόμενο τρένο θα πατήσει και πάλι τις ράγες σε κάτι περισσότερο από μια ώρα.


Το παλιό δρεζινοστάσιο βρίσκεται άνευ σκοπού δίπλα από την πρώτη γραμμή.


Ο λάκκος επισκευής του δρεζινοστασίου παραμένει σε αχρηστία, όχι όμως και άδειος από σαβούρα.


Ανορθόδοξη αναδάσωση.


Οι τουαλέτες του σταθμού. 


Από την πλευρά της γραμμής προς την Λάρισα, η μόνη γραμμή που χρησιμοποιείται είναι η δεύτερη.


Ο σταθμός του Λατομείου είναι ένα μικρό αίνιγμα. Η ακριβής ημερομηνία κατασκευής του δεν είναι γνωστή, όμως μπορεί κανείς να συνάγει από την τεχνοτροπία του, ότι τοποθετείται νωρίς μέσα στην δεκαετία του '60 όπως και τα περισσότερα απανταχού τέτοια κτήρια. Στην επιβεβαίωση της υπόθεσης αυτής συνηγορεί και το γεγονός, ότι το 1960 ολοκληρώθηκε η κανονικοποίηση της γραμμής Βόλου- Λάρισας.

Σε κάθε περίπτωση, εδώ πρέπει να επισημάνουμε και τα εξής πολύ ενδιαφέροντα. Η πρώτη και παλαιότερη αναφορά στον σταθμό του Λατομείου που κατάφερα να εντοπίσω είναι στο εγχειρίδιο δρομολογίων των Σιδηροδρόμων Θεσσαλίας της 20ης Μαΐου του 1890. Η γραμμή ήταν μετρικού εύρους, με το τμήμα ως το Βελεστίνο να έχει παραδοθεί μόλις έξι χρόνια πριν, ενώ το Λατομείο αναφέρεται ως στάση και μάλιστα προαιρετική. Είναι άγνωστο αν υπήρχε κάποιο προγενέστερο κτήριο ή και κτήριο επιβατών γενικώς. Ενδιαφέρον έχει η αμέσως επόμενη αναφορά του σταθμού στο εγχειρίδιο δρομολογίων του 1904, στο οποίο το Λατομείο αναφέρεται πλέον κανονικά ως στάση με πρόβλεψη στάσης για όλες τις αμαξοστοιχίες, επιβατικές και μεικτές. Ο σταθμός του Λατομείου λειτούργησε κανονικά μέχρι τον Μάιο του 1998 οπότε και έπαψε να εξυπηρετεί την μετρική γραμμή, η οποία τέθηκε σε αναστολή λειτουργίας, ενώ όσον αφορά την γραμμή Λάρισας - Βόλου, θεωρητικά εξακολουθεί να την εξυπηρετεί μέχρι και σήμερα ως στάση.


Καθ' ότι εξυπηρετούσε δυο γραμμές, ο σταθμός φέρει δύο διαφορετικές χιλιομετρικές θέσεις. Εδώ απεικονίζεται η χιλιομέτρηση επί της γραμμής Βόλου - Λάρισας. 


30-12-1966. Πολύ παλιά.


Αδυνατώ να καταλάβω την όποια ωφέλεια της πράξης αυτής.


Στην αποβάθρα της γραμμής της Καλαμπάκας αναγράφεται και το υψόμετρο του σταθμού.


Αυτό δεν το είχα προσέξει: Ο διάδρομος της μετρικής γραμμής έχει ξηλωθεί και μάλιστα πρόσφατα!


Τι εξυπηρετεί ακριβώς αυτή η διαρρύθμιση; 


Πότε να εκδόθηκε άραγε το τελευταίο εισιτήριο από εδώ;


Δύο γραμμές, δύο αποβάθρες, δύο χιλιομετρήσεις. Εδώ η χιλιομέτρηση της γραμμής Βόλου - Καλαμπάκας. Όχι, μην γελιέστε, μπορεί τα χιλιόμετρα να είναι λιγότερα σε σχέση με την υπάρχουσα χάραξη, όμως τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της μετρικής χάραξης είναι απαγορευτικά για την ανάπτυξη ακόμα και μέσων ταχυτήτων. 


Αποκάλυψη.


Μέχρι πέρσι εδώ υπήρχαν κανονικά βαγόνια και γραμμές.


Άποψη της πρόσοψης του σταθμού από τον μετρικό διάδρομο.


Η πίσω πρόσοψη δεν είναι όμοια ούτε συμμετρική με την εμπρός. 


Προχωρώντας βαθύτερα στο χάος.


Καταλαβαίνω την αποξήλωση της μετρικής γραμμής και την απομάκρυνση των βαγονιών ενόψει των έργων αναβάθμισης, όμως ειλικρινά η διατήρηση του φυλακίου με εκπλήσσει. Είναι κάποιου είδους υπονοούμενο για την μελλοντική διάταξη των γραμμών και την ανάγκη ύπαρξης κλειδούχου; 


Ώστε εδώ κατέληξαν τα βαγόνια...


Η δεκαετία του 1960 έχει αφήσει ανεξίτηλα το σημάδι της σε πάρα πολλά σημεία του σταθμού και πέριξ αυτού.


Πίσω μου βρίσκονται τα δύο βοηθητικά κτήρια του σταθμού.


Ανεκπλήρωτες υποσχέσεις.


Ειρωνικό: Το βαγόνι «μεταφέρει» τα ίδια του τα φορεία.


Θα έπαιρνα ένα για το σπίτι, αλλά δεν χωράει στην τσάντα μου.


Κρανίου τόπος.

Ώρα για είσοδο στα βοηθητικά κτήρια. Τα κτήρια αυτά στέγαζαν την θρυλική 5η ομάδα γραμμής, όμως θα μιλήσουμε για αυτή εκτενέστερα σε επόμενη ανάρτηση.


Ναι, αυτό ακριβώς έχει ανάγκη ο σιδηρόδρομος.


Είμαι σίγουρος, ότι η ΓΑΙΑΟΣΕ εξάντλησε κάθε της προσπάθεια να βρει εκ νέου χρήση για τα κτήρια αυτά, προτού αυτά καταλήξουν σε αυτή την κατάσταση. Έτσι δεν είναι; 


Ρημαδιό.


Κοιτώντας προς τις γραμμές.


Είμαι σίγουρος, ότι η ΓΑΙΑΟΣΕ έπειτα από κατάρτιση πολλών μελετών και συσκέψεις επί συσκέψεων απεφάνθη, ότι είναι αδύνατη η μίσθωση των κτηρίων αυτών ως κατοικίες. Έτσι δεν είναι;


Αφίσα του Δήμου Αθηναίων του 1997 στο Λατομείο του 2022. 


Οπτασία...


Εμπόλεμη ζώνη.


Είμαι σίγουρος, ότι η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει στρατηγικό πλάνο με σοβαρή τιμολογιακή πολιτική, ώστε να προσαρμόζει τα μισθώματα της κατά τρόπο που να προσεγγίζει πιθανούς ενοικιαστές και να μην επιτρέπει να καταλήγουν τα κτήρια της άχρηστα ρημάδια των οποίων ο μόνος τρόπος διάσωσης καταλήγει είτε η κατεδάφιση τους είτε το χάρισμα τους στους πάσης φύσεως τοπικούς παράγοντες. Έτσι δεν είναι; 

Όχι, δυστυχώς σε καμία από τις παραπάνω περιπτώσεις δεν είναι έτσι...


Στενές πόρτες.


Τσαντίρι επιπλωμένο.


Οι αλλαγές μπορεί να μην σώζονται, αλλά σώζονται κάποια από τα κλειδιά!


Καταραμένα δακτυλικά αποτυπώματα...


Βγαίνοντας από το δεύτερο κτήριο συναντάμε και τα τελευταία υπολείμματα γραμμής προς το σκυρωρυχείο. Φέρουν μια λαυρεωτική εσάνς, δεν συμφωνείτε; 


Εδώ επιβιώνει και το μοναδικό πλέον βαγόνι εντός γραμμής σε όλο το σύμπλεγμα του Λατομείου...


...πρόκειται για ένα πολωνικό βαγόνι κατασκευής FABRIK WAGONOW SWIDNICA, με ημερομηνία κατασκευής το 1966.


Η γραμμή δεν συνεχίζεται για πολλά μέτρα, αλλά σταματάει στο σημείο συνένωσης με την γραμμή του σκυρωρυχείου. Ωστόσο η επίσκεψη σε αυτό θα πρέπει να περιμένει μερικές μέρες ακόμα.


Το βαγόνι φέρει τα 3/4 των φορείων του. Το υπόλοιπο 1/4 έχει αφαιρεθεί με οξυγόνο.


Ο οχετός σώθηκε, η γραμμή όχι. 



Το ραντεβού ανανεώνεται για μερικές μέρες αργότερα. Προς το παρόν αποχωρώ.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

*Οι φωτογραφίες έχουν ληφθεί στις 6/8/2022.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου