Στις 30/9/2021 ο ΟΣΕ μέσω της Διεύθυνσης στρατηγικού σχεδιασμού και ανάπτυξης, απάντησε σε επερώτηση που τέθηκε στην Βουλή και αφορούσε την εγκατάλειψη του σταθμού του Αγίου Διονυσίου στον Πειραιά, καθώς και της ανακαινισμένης γραμμής λιμένος. Διάβασα την απάντηση με αρκετό ενδιαφέρον, αλλά και έκπληξη. Αν και δεν έχει ιδιαίτερο νόημα να τοποθετηθώ για άλλη μια φορά πάνω σε θέματα τα οποία και έχω σχολιάσει εξαντλητικά πολλάκις, ας κάνουμε μερικές παρατηρήσεις, αφορμής δοθείσης, πάνω σε ορισμένα σημεία του κειμένου.
Όπως αναφέρεται στο έγγραφο, το οποίο παραθέτω και εδώ: « Για την εν λόγω γραμμή έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από σιδηροδρομική επιχείρηση για επιβατικές μεταφορές και εξετάζεται η επαναλειτουργία της για την εξυπηρέτηση των πλοίων στις προβλήτες του λιμένος Πειραιώς της περιοχής». Ας προσπεράσουμε το γεγονός ότι η επαναλειτουργία της γραμμής «εξετάζεται» αντί να έχει ήδη λάβει σάρκα και οστά και ας αρκεστούμε στο να πούμε ότι, αν μη τι άλλο, η παραπάνω είδηση είναι μια άκρως θετική εξέλιξη. Αμέσως παρακάτω ωστόσο διαβάζουμε τα εξής εντυπωσιακά:
«Για την επαναλειτουργία της γραμμής απαιτούνται τα παρακάτω έργα:
α. Ανάταξη της λειτουργίας των συστημάτων Σηματοδότησης - Τηλεδιοίκησης
β. Προσθήκη ηλεκτροκίνησης της γραμμής
γ. Εξασφάλιση των ισοπέδων διαβάσεων με νέα ΑΣΙΔ.
δ. Ανακαίνιση και εκσυγχρονισμό του πέτρινου διατηρητέου Σ.Σ. Αγίου Διονυσίου, με εξωραϊσμό του περιβάλλοντος χώρου για την εξυπηρέτηση των επιβατών».
Από αυτά που μόλις διαβάσαμε, σε συνδυασμό με την αμέσως προηγούμενη παράγραφο, μπορούμε να συνάγουμε ότι ο ΟΣΕ έχει όλη την καλή πρόθεση για μια πιθανή επαναλειτουργία της γραμμής και του σταθμού στον Άγιο Διονύσιο, ωστόσο υπάρχουν κάποιες σοβαρές δυσκολίες που πρέπει να ξεπεραστούν προτού αυτό καταστεί εφικτό. Αυτό που δεν συνάγεται όμως από το κείμενο, αλλά από τα γεγονότα, είναι πως ο ίδιος ο ΟΣΕ φέρει όλη την ευθύνη για την ύπαρξη των «δυσκολιών» αυτών, τις οποίες διάλεξε να μην αποφύγει όσο ακόμα είχε την δυνατότητα. Αναλυτικότερα:
- Ποιος άφησε στην τύχη του το σύστημα της Σηματοδότησης - Τηλεδιοίκησης στο τμήμα αυτό, ώστε τώρα να χρειάζεται «ανάταξη»; Ακόμα χειρότερα, γιατί το πλήρωσε αν σκόπευε εξ΄αρχής να θέσει σε αναστολή λειτουργίας το συγκεκριμένο τμήμα; Επίσης, πως είναι δυνατόν η κυκλοφορία μεταξύ Α.Ι.Ρ και Κ.Ε.Π λίγα χιλιόμετρα βορειότερα να διεξάγεται ομαλά χωρίς κανένα τέτοιο σύστημα επί τόσα χρόνια; Μήπως απλώς η Σηματοδότηση/Τηλεδιοίκηση εν προκειμένω αποτελεί μια ωραιότατη πρόφαση ώστε η επαναλειτουργία της γραμμής να παραμείνει απλώς μια υπόσχεση; Αν μάλιστα θελήσουμε να ασχοληθούμε αποκλειστικά με το θέμα της Σηματοδότησης - Τηλεδιοίκησης, πόσο ποσοστό του ενεργού (!) υπό κυκλοφορία (!) δικτύου είναι καλυμμένο από αυτή; Γιατί λοιπόν ο ΟΣΕ εκεί κάνει τα στραβά μάτια, αλλά στον Πειραιά ανακάλυψε ξαφνικά πως το συγκεκριμένο θέμα είναι «εκ των ων ουκ ανευ»;
- Γιατί τόσα χρόνια δεν υπήρξε πρόβλεψη για ηλεκτροκίνηση της γραμμής, την ίδια ώρα που κάθε χρόνο εκπονούνται (και πληρώνονται) μελέτες για γραμμές που δεν πρόκειται ποτέ να φτιαχτούν ούτε σε μακέτα; Αλήθεια, μιλώντας περί ηλεκτροκίνησης, η γραμμή Παλαιοφαρσάλου - Καλαμπάκας έχει ξεπεράσει τις είκοσι σχετικές μελέτες ή όχι ακόμα;
- Τι απέγιναν τα ΑΣΙΔ που υπήρχαν στην γραμμή μέχρι το κλείσιμο της το 2006; Σαφώς δεν έβγαλαν πόδια και περπάτησαν, αλλά λεηλατήθηκαν και καταστράφηκαν, αντί να ξηλωθούν και να αποθηκευτούν προσωρινά ή να χρησιμοποιηθούν αλλού . Επίσης, τι εννοείται άραγε με την πρόταση «νέα ΑΣΙΔ»; Αγορά νέων ή εγκατάσταση παλαιών που βρίσκονται σε απόθεση; Υπενθυμίζω πως το 2014 πραγματοποιήθηκε καθυστερημένα η αποξήλωση όλων των ΑΣΙΔ στο τμήμα Κορίνθου - Αγίου Βασιλείου και η αποθήκευση τους στο Θριάσιο. Χωρίς να γνωρίζω πόσα από αυτά ακριβώς είναι σε λειτουργική κατάσταση, θα ήταν άραγε πολύ ακριβότερη η επισκευή τους και η εγκατάσταση τους στις ισόπεδες διαβάσεις ,όπου αυτό απαιτείται, από την αγορά νέων;
- Η ανακαίνιση του σταθμού του Αγίου Διονυσίου νομίζω πως αποτελεί το άκρον άωτον της υποκρισίας στο κείμενο αυτό. Αν ο ΟΣΕ και η ΓΑΙΑΟΣΕ (για να αποδίδουμε και τα του Καίσαρος τω Καίσαρι) πραγματικά ενδιαφέρονταν να αποδείξουν πόσο «διατηρητέο» είναι το κτήριο δεν θα το εγκατέλειπαν αφενός εξ΄αρχής και δεν θα το παραχωρούσαν αφετέρου άνευ όρων στον Δήμο, ο οποίος με την σειρά του έδειξε πόσο τον συγκινούν έννοιες όπως «διατηρητέο», «μνημείο» και τα συγκινητικά κατά τ΄άλλα, συναφή. Αν πάντως με την έννοια «εξωραϊσμός» εννοείται η κατανάλωση ναρκωτικών εντός του σταθμού, τότε παίρνω πίσω όλα όσα έγραψα καθώς έχουν πετύχει τον στόχο τους απολύτως!
Δεν τελειώνουμε όμως εδώ. Λίγο πιο κάτω θα διαβάσουμε και άλλα ενδιαφέροντα όπως την παραδοχή ότι η αποτροπή κλοπών και δολιοφθορών «αντιμετωπίζεται με φύλαξη και καλή οργάνωση», προσόντα τα οποία ο ΟΣΕ δεν διαθέτει ούτε στο ελάχιστο, καθώς και ότι μετά από εισήγηση του Οργανισμού η κλοπή σιδηροδρομικού υλικού πλέον διώκεται ως κακούργημα. Είμαι σίγουρος ότι μετά από αυτό όλοι οι κλέφτες φοβούνται να πλησιάσουν τις σιδηροδρομικές γραμμές σε ακτίνα τουλάχιστον δέκα χιλιομέτρων. Βέβαια, για να είμαστε ειλικρινείς, η εφαρμογή των νόμων και των αποφάσεων της δικαιοσύνης δεν είναι δουλειά του ΟΣΕ (είπαμε, «τα τοῦ Καίσαρος τῷ Καίσαρι»).
Την αναφορά για τους ελέγχους διαφάνειας των διαδικασιών σκραπαρίσματος θα την αφήσω χωρίς σχόλιο. Ο Σύρτης ακόμα κλαίει μετά την τελευταία εκποίηση βαγονιών το 2014. Επίσης, το τοπωνύμιο «Καρδιακαύτι» τους θυμίζει άραγε τίποτα στην Καρόλου ή δεν ξέρουν καν που πέφτει;
Συνοψίζοντας λοιπόν, ο ΟΣΕ προκειμένου να δικαιολογηθεί και επισήμως, παρουσιάζει μια σειρά εμποδίων και προβλημάτων τα οποία ο ίδιος δημιούργησε με την αδιαφορία του και την ανικανότητα του να λειτουργήσει ως οργανισμός που σέβεται την περιουσία του. Με τον κατακερματισμό των εταιριών του πάλαι ποτέ ομίλου ΟΣΕ αρχικά σε πολλές εταιρείες και την μετέπειτα διάκριση σε «κρατικές εταιρείες» και «κρατικοδίαιτη ιδιωτική εταιρεία», δόθηκε σε όλους η ωραιότατη ευκαιρία της μετατόπισης των ευθυνών και ο φαύλος κύκλος συνεχίζεται. Εν τέλει όμως αυτό που πραγματικά έχει αξία είναι το γεγονός πως σε περίπτωση επαναλειτουργίας της γραμμής, όλα θα πρέπει να στηθούν από την αρχή και αυτό σαφώς σημαίνει πως όλα θα πρέπει και να πληρωθούν ξανά από την αρχή. Και όλα αυτά σε μια γραμμή που ανακαινίστηκε, δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ και δεκατέσσερα χρόνια μετά έχει πάλι ανάγκη ανακαίνισης...
«Δεῖ δὲ χρημάτων, ὦ ἄνδρες Ἀθηναῖοι, καὶ ἄνευ τούτων οὐδὲν ἔστι γενέσθαι τῶν δεόντων» μας λέει για ακόμα μια φορά ο ΟΣΕ, μιας και πιάσαμε τις αρχαίες ρήσεις. Ως πότε όμως θα είναι διατεθειμένοι οι Αθηναίοι να πληρώνουν;
Σύντομα θα ακολουθήσουν και νέες φωτογραφικές αναρτήσεις που είναι απείρως προτιμότερες και χρησιμότερες από τα δοκίμια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου